Messiansk samfund i sorg efter 8-årig drengs dødsfald

Lidt vest for Jerusalem ligger en moshav (en landsby/et mindre samfund) ved navn Yad Hashmona. Rigtig mange af moshavens indbyggere er messianske jøder, der tror på Jesus. Ordet og Israel har et godt kendskab til moshaven, blandt andet fordi vores israelske sekretær, Anat, bor der.

Derfor gør det også særligt ondt at høre om det, der skete i moshaven 30. april, og som man kan læse lidt om i moshavens seneste nyhedsmail.

Her mistede den 8-årige dreng Itai Karmeli livet i en trafikulykke. Han og to andre drenge, som også var 8 år, legede ved en affaldsplads ved indgangen til moshaven. En voksen mand kom kørende til affaldspladsen med affald fra et projekt i landsbyen, står der i mailen. Og uden at gå nærmere i detaljer forklarer afsenderen, Ayelet, at der skete en bilulykke, som resulterede i, at Itai mistede livet. Redningsfolk kom til stedet efter få minutter, men de kunne ikke redde hans liv.

Både Itais familie og manden, som kørte bilen, er medlemmer af moshavens messianske samfund.

»Itai var et elsket barn. Lys, kreativ, energisk og fuld af glæde – han berørte manges liv i vores samfund. (…) Og vigtigst af alt elskede han Jesus enkelt og oprigtigt, hvilket inspirerede alle omkring ham. Hans families sorg kan ikke beskrives. De er os kær, som var de familie – vævet ind i vores liv her i Yad Hashmona. Samtidig er manden involveret i ulykken også en af os. En far, en troende, en ven, en nabo og et langvarigt medlem af vores samfund,« skriver Ayelet i mailen.

 

Tilgivelse midt i smerten

Om Itais begravelse står der, hvor stærkt et vidnesbyrd det var, at Itais familie her bød den involverede mand velkommen, »omfavnede ham og sagde ord, der afspejlede både deres smerte og deres tro«. »Mange deltagere sagde, at de aldrig havde set sådan en kombination af sorg, kærlighed, tilgivelse og håb«.

Et af de vers, der blev læst op ved begravelsen, var Lukas 23,43, hvor der står »sandelig siger jeg dig. I dag skal du være med mig i Paradis«. Disse ord trøstede familien midt i deres sorg.

 

Samles i sang om »evigt liv«

En lille måneds tid efter den forfærdelige ulykke indspillede nogle af Karmeli-familiens venner en sang og en tilhørende video. Sangen hedder »Evigt liv« ("chayim lanetzach" på hebraisk) og er dedikeret til Itai. I den rørende musikvideo synger mange af Itais venner fra Yad Hashmona.

Sangen handler om det fantastiske, vi har i vente på den nye jord. »I himlen skal der være bryllupsfest. Messias med sin brud. Da skal vi juble, danse og råbe af glæde og proklamere, at Jesus er Herre,« lyder det i den smukke tekst.

Se musikvideoen

 

At bære hinandens byrder

Afslutningsvis i nyhedsmailen skriver Ayelet, at selvom sorgen er stor, så er vi »ikke alene, selv når vi går i mørkets dal. Vi har en Gud, som vi kan komme til med vores tårer, vores spørgsmål og vores sorg. Og vi har hinanden at bede med, og vi kan bære hinandens byrder. (…) Tak for fortsat at bede for Karmeli-familien, for familien til ham, der var involveret i ulykken, og for hele Yad Hashmona-samfundet, som går sørger med dem alle – i tro, ydmyghed og kærlighed.

Den opfordring er her givet videre.