Disse dages jødiske fest og Guds store plan

Jøder fejrer af gode grunde ikke jul. Men i disse dage (18.-26. december, red.), mens kristne over hele jorden forbereder sig på julen, fejrer jøder også en lysfest: den jødiske chanukka-højtid.

Chanukka handler om begivenheder 170-160 år før Jesu fødsel. Israels folk led under en uhyggelig undertrykkelse. Den syrisk-hellenistiske konge Antiokus IV Epifanes forsøgte at udrydde den jødiske religion. Han forbød jøder at leve efter de bibelske bud, og mange jøder blev martyrer.

Men den jødiske præst Mattathias og hans sønner tog initiativ til et åbent oprør mod syrerne og de frafaldne jøder. Efter flere års partisankrig lykkedes det dem at befri Jerusalem. De rensede templet for afgudsdyrkelse og genindviede det i 164 f.Kr.

Den rabbinske tradition fortæller om et under ved genindvielsesfesten. Præsterne kunne kun finde olie nok til at tænde den store syv-armede lysestage, der stod i templet, i én dag. Men Gud lod et under ske, og olien brændte i otte dage.

Til minde om begivenhederne dengang fejrer jøder i disse dage chanukka-festen ved i otte dage at tænde lys i specielle lysestager.

I Det Nye Testamente læser vi, at også Jesus fejrede chanukka. Det er en stærk påmindelse til os kristne om, at Jesus var jøde. Han, som vi kristne fejrer nu i julen som Messias og vores frelser, kom til jorden som et medlem af det jødiske folk. Men også på en anden måde har den jødiske chanukka-fest et stærkt budskab til os kristne.

Israels folk blev udvalgt af Gud som redskab til at gennemføre Guds store frelsesplan. I Israel skulle Messias fødes. I Israel skulle frelsen for alle folk blive til virkelighed. Men gang på gang hører vi i Israels historie om forsøg på at udslette folket. Farao ville dræbe alle jødiske drengebørn. Haman ville udslette jøderne. Antiokus Epifanes ville udslette jødedommen.

Hvorfor dette had til jøder? Der er mange forklaringer, men i bibelsk lys bliver det tydeligt, at Guds onde modstander gang på gang forsøgte at udrydde Israels folk i et desperat forsøg på at stoppe den store frelsesplan.

Det fantastiske er, at Gud aldrig tillod det! Altid greb Gud ind og bevarede Israels folk. Fordi Gud i sin brændende kærlighed til os mennesker ville have, at frelsesplanen skulle gennemføres! Faraos mordforsøg blev en fiasko. Det mislykkedes for Haman og slog fejl for Antiokus. Fordi Gud vil frelse! Derfor minder den jødiske chanukka-fest os kristne om Guds kærlighed! Til Israel – men også til os!

Glædelig chanukka og glædelig jul!

 Læs om en helt særlig chanukka-lysestage, som blev tændt i Tyskland mandag den 19. december.

** DETTE ER EN KLUMME, SOM ER BRAGT I DEN NORSKE AVIS DAGEN I DECEMBER 2022 **