Bibelimperialisme?! Undskyld mig lige!

Det er ikke hver dag, at man bliver beskyldt for at være »bibelimperialist«. Og så tilmed af en teologisk professor. Men det skete i en kronik i Kristeligt Dagblad i oktober i år.

Mogens Müller skriver, at Det Gamle Testamente ikke hører hjemme ved en kristen gudstjeneste. Det er nemlig ikke en kristen, men en jødisk skriftsamling.

Ifølge Müller er der to problemer.

Det første problem gælder kirkegængerne. Hvis man ved gudstjenesten står op under oplæsningen af Det Gamle Testamente, sender man »sagesløse kirkegængere« det forkerte signal, at Det Gamle Testamente skulle være et udtryk for kristendom.

Det andet problem er forholdet til jøder. Hvis kristne behandler Det Gamle Testamente som et kristent skrift, er der tale om »bibelimperialisme« – sagt med andre ord: Vi kristne stjæler Det Gamle Testamente fra jøderne.

Müller tager fejl på begge punkter.

For det første er Det Gamle Testamente ifølge både Jesus og apostlene Guds ord med fuld autoritet for en kristen. Hvis en præst (eller professor) siger noget andet, er det vildledning af de sagesløse kirkegængere.

For det andet tror jeg ikke, at mange jøder føler sig bestjålet, fordi vi kristne bruger Det Gamle Testamente. Tværtimod er det et udtryk for fællesskab. Som en rabbiner engang sagde: »Mit lys bliver jo ikke mindre af, at du også bruger min lampe!«

Ja, jøder og kristne forstår Det Gamle Testamente forskelligt. Kristne tror, at det peger frem på Jesus som Messias; det tror de fleste jøder ikke. Men hvis vi på en respektfuld måde er åbne og ærlige om det, kan vi være rigtig gode venner med jøder trods denne afgørende forskel.

Men når Müller i sin kronik kritiserer gudsbilledet i Det Gamle Testamente, vil mange jøder opleve det negativt. Det ødelægger forholdet til jøder. Den gamle påstand om, at vi kristne tror på en kærlig Gud, mens jødernes Gud er ondsindet, er for det første forkert og for det andet skadelig for kristnes forhold til jøder.

Derfor er det forkert at bruge forholdet til jøder som argument for at sparke Det Gamle Testamente ud af gudstjenesten.

Lad os gøre det modsatte! Slip for alvor Det Gamle Testamente løs! Brug det meget mere – i kirker, missionshuse, bibelstudiegrupper og vores egen bibellæsning. Det vil gøre os rigere!