Hvor himmelske er Himmelske Dage?

Kirkefestivalen Himmelske Dage løb af stablen i Herning 29. maj – 2. juni. Set udefra minder det mest af alt om et religiøst gedemarked, der giver associationer til Paulus, da han på Areopagos stillede sig frem og sagde: »Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse« (ApG 17).

En af de internationale gæster var den palæstinensiske præst Mitri Raheb fra Betlehem. 24. maj bragte Kristeligt Dagblad et stort interview med Mitri Raheb, hvor han var klar i spyttet: »Jesus og hele budskabet i Bibelen taler nutidens Israel klart imod. Bibelhistorien er grundlæggende en fortælling om det besatte palæstinensiske folk (…). At se dagens Israel som opfyldelsen af Bibelens profeti er en fundamentalistisk tolkning af løsrevne skriftsteder (…). Bibelen er et produkt af Palæstina. Vi er det land og det folk, Jesus og Bibelens historie udspringer fra, og derfor bliver vi også nødt til at se Bibelen gennem palæstinensiske briller«.

Der er bestemt ikke meget himmelsk over det, Mitri Raheb står for. Tværtimod er det i realiteten en fornægtelse af Bibelens historiske autenticitet og Guds løfte om at velsigne alle jordens folkeslag igennem Israel. Evangeliet reduceres nærmest til en politisk, antiisraelsk befrielsesdagsorden uden evighedsperspektiv.

Det alvorlige er, at han har en solid platform for at udbrede sin agenda i dansk og vesteuropæisk kirkeliv. Selvom Viborg-biskoppen Henrik Stubkjær ikke lykkedes med at få ham på programmet ved festarrangementet Det Himmelske Show i Jyske Bank Boxen, så glæder det ifølge Kristeligt Dagblad biskoppen, at Mitri Raheb »fik mere taletid på hele festivalen, end han har fået på nogen af de andre års kirkedage«.

Dette må påvirke os på i hvert fald to måder. 

For det første bør bibeltro kristne i Danmark være opmærksomme på, at der i disse år foregår et bevidst forsøg på at præge vores forhold til Israel og forståelsen af Bibelens tale om Israel. Lad os i den situation stå fast både på troen på Israels fortsatte plads i Guds frelseshistorie og på vores kærlighed til Israels folk.

For det andet bør vi optrappe vores bøn om Jerusalems fred. Det omfatter blandt andet bøn for de messianske jøder. Men lad os samtidig bede for de evangeliske kristne arabere i Israel, i Gaza, på Vestbredden og i de arabiske lande.