Fra Fatah-kriger til Jesus-troende

Joffi-huset i Jerusalem var fyldt til bristepunktet, da Tass Saada en aften i december fortalte om den totale forandring, han har oplevet. Tass Saada var Fatah-kriger for Arafat og kæmpede i sine teenageår mod de israelske forsvarsstyrker. For ham var en god jøde en død jøde.

Et ophold i USA ændrede hans liv. Ikke fordi han gik fra at være snigskytte til succesfuld restauratør, men fordi han gennem venskab med en kristen kom til at lære, hvem Jesus virkelig er. Som muslim var Jesus højest en profet og Bibelen en bog, man skulle holde sig fra. Hans kristne ven fik dog mulighed for at læse lidt fra de første vers i Johannesevangeliet, og det næste, der skete, var, at Tass knælede på jorden og priste Gud.

Men han måtte også lære en lektie, og det var, at hvis han ville lære Gud at kende, så måtte han lære at elske en jøde. Det var nærmest en umulig lektie, men Gud gjorde det umulige muligt.
Tass Saada brugte ikke meget tid denne aften på at fortælle om det liv, han førte inden han blev kristen. Derimod fokuserede han meget på den forvandling, Gud havde gjort i ham. Denne forvandling har ført til et fantastisk arbejde i Gaza og Jeriko blandt muslimer og kristne palæstinensere.

Tilhørerne fik også en udfordring af Tass Saada: »Landet tilhører jøderne, for det står der i bibelen. Vi skal bede for Jerusalems fred og dermed hele Israels fred. Men bibelen siger også, at jøderne skal dele deres land med de fremmede iblandt dem, som der står skrevet i Ezekiel 47,21-23. Derfor, når I beder for Israel, så husk at bede for dem, de lever iblandt.«
Afslutningsvis blev vi alle inviteret til at besøge ham og hans arbejde i Jeriko. Denne invitation blev glædeligt modtaget, og forårets Yad va Lev-volontører kan sandsynligvis se frem til en tur til Jeriko – hvis det er muligt, for Tass er en meget berejst mand, der for tiden ofte rejser på bogturné til adskillige lande.
Hans bog er oversat til dansk og hedder »Jeg var snigskytte for Arafat«. Den er udgivet af Lohse i efteråret 2009.