Palæstinensiske skolebøger hylder stadig terror trods EU-krav

Sidste år viste en undersøgelse foretaget af ngo’en IMPACT-se, at de palæstinensiske skolebøger i høj grad hylder og opfordrer til terror, samtidig med at de beskriver zionisme som en racistisk ideologi.

Der er tale om de skolebøger, som Det Palæstinensiske Selvstyre står bag, og som elever på Vestbredden og også i Gaza bliver undervist i.

I kølvandet på undersøgelsen sidste år sagde en talsmand for EU, at man ville kræve en ændring af undervisningsmaterialet. EU er den instans, der giver flest penge til Selvstyret, og derfor forventes det, at Selvstyrets bøger lever op til de krav, EU har. Det vil sige krav om, at skolebøger ikke opildner til had og vold.

 

Terrorister hyldes stadig

Ifølge IMPACT-se er de palæstinensiske skolebøger dog stadig fulde af alt det, som EU kræver fjernet.

Zionisme beskrives stadig som en racistisk ideologi. Og berygtede terrorister såsom Dalal MUghrabi, der stod i spidsen for en forfærdelig terroraktion i 1978, som kostede 38 civile liv, bliver hyldet. Mughrabi beskrives i bøgerne som en »heltemodig modstandskæmper«. Flere øvelser tager udgangspunkt i hendes historie og fremhævet hende som »nationens krone«. Det betyder, at palæstinensiske børn vokser op med den forståelse, at en terrorist, som stod bag drabet på 38 civile, er en nationalhelt.

I rapporten fra sidste år er der utallige eksempler på, hvordan palæstinensiske skolebørn i alle aldre opdrages til at hade jøder og hylde drab på jøder.

 

Jødehad i matematiktimen

Et af mange groteske eksempler findes i matematikbogen for elever i 11. klasse. Her får eleverne en opgave, der lyder således: »En af bosætterne affyrede skud mod de biler, der kørte forbi på vejen. Hvis sandsynligheden for at ramme en bil er 70 procent, og bosætteren skød mod 10 biler, hvor mange biler vil så blive ramt?«

Et andet eksempel er i faget »videnskab og liv« for 7. klasse. Her skal eleverne lære om Newtons anden lov, som handler om sammenhængen mellem kraft, masse og acceleration. Her præsenteres eleverne for et billede af en palæstinenser, der angriber israelske soldater med en sten, der affyres fra en slangebøsse. Eleverne skal så svare på, hvad det gør ved kraften, som stenen sendes afsted med, når gummiet i slangebøssen spændes hårdere. De skal også svare på, hvad der påvirker stenens fart, efter at den er affyret. At bedømme ud fra billedet tænkes der på de israelske soldater, som stenen rammer.

Blandt øvrige eksempler kan nævnes historieundervisningen, hvor terrorgruppen Sorte Septembers massakre mod jødiske atleter under OL i München i 1972 beskrives som »en operation mod zionistiske interesser i udlandet«.


Dette billede danner baggrund for undervisning i Newtons anden lov. (Foto: IMPACT-se)

Ønsker økonomiske sanktioner

Selvstyret har altså tydeligvis ignoreret kravet fra EU. Nu er spørgsmålet så, hvad det eventuelt får af konsekvenser.

Der er nogle EU-parlamentarikere, som har talt for at lade det gå ud over den økonomiske støtte til Selvstyret, indtil skolebøgerne er blevet ændret. Et forslag sidste år, der skulle sikre dette, blev dog ikke vedtaget.

Nogle af skolerne på Vestbredden og i Gaza drives af FN-organet UNRWA. Her bruger man også Selvstyrets bøger. Ifølge UNRWA kan de ikke få indflydelse på indholdet i disse skolebøger, da de er forpligtet til at bruge de respektive myndigheders egne bøger. Det ændrer dog ikke på, at FN driver skoler, hvor de undervises ud fra materiale, der opildner til had og drab på jøder.