Kærlighed staves taknemlighed

Kærlighed og taknemlighed hører sammen. Sådan er det også med vores kærlighed til Israel. Den grundlæggende motivation begynder med taknemlighed over, at Gud udvalgte Israel som sit ejendomsfolk.

Gud elsker nemlig alle mennesker uden hensyn til deres etniske baggrund. Derfor lagde han en plan om at forløse hele verden fra synd, død og djævel – om at ophæve alt ondt og skabe en ny jord med paradistilstande. Israels folk er hans udvalgte redskab på jorden til at gennemføre denne store plan.

Jesus sagde det til en kvinde fra Samaria på denne måde: »Frelsen kommer fra jøderne.« Dette er helt fundamentalt. Uden det jødiske folk havde vi hverken haft en bibel eller en Messias, der kan frelse syndere. Vi har således al mulig grund til at lade vores taknemlighed over, hvad vi har modtaget fra Israel, strømme over i kærlighed til Israel.

Men kærlighed til Israels folk betyder ikke, at kristne skal forsvare uretfærdigheder begået af staten Israel eller israelske soldater eller israelske regeringer. Selvfølgelig ikke! Bibelen selv retter jo en skarp kritik mod konger i Israel, der begår uretfærdigheder.

Kærlighed til Israel betyder heller ikke på nogen måde had til palæstinensere. Kærlighed til Israels folk skyldes jo netop, at Gud har udvalgt dem, fordi han elsker ethvert menneske og ønsker at frelse mennesker fra alle folkeslag.

Husk, at kærlighed er langt mere end sympati. Når kærligheden er ægte, så har den så at sige ben at gå på, hænder at arbejde med og en mund, der sætter ord på. Derfor arbejder vi i Ordet og Israel for at give kærligheden konkret krop ved for eksempel:

1)    at bringe evangeliet tilbage til det jødiske folk

2)    at bede for Israel

3)    at hjælpe Israel med materielle behov

4)    at forsvare Israel – i medierne, i kantinen, i klassen, over kaffebordet.

Tak til alle, som bærer med på denne vigtige sag ved at støtte Ordet og Israels arbejde med både økonomi, arbejdskraft og kreativitet. Vi har brug for hinanden, så den elskede kan mærke kærligheden.