Gravkirken lukket for tredje dag i træk

I Jerusalems gamle bydel strømmer kristne fra forskellige retninger og forskellige lande hver dag til Gravkirken for at besøge det sted, som efter sigende skulle være der, hvor Jesus blev korsfæstet, blev begravet og opstod.

Men de sidste tre dage har de pilgrimsrejsende ikke kunnet besøge kirken, da den har været lukket. Lederne af de ortodokse og katolske kirkesamfund, som bruger kirken, har lukket kirken som en protest mod især to politiske tiltag. Og ifølge de kristne ledere er der tale om chikane fra de israelske politikere.

 
Mange mennesker foran Gravkirken. Siden søndag har stedet højst usædvanligt været lukket for turister og pilgrimsrejsende. (Foto: Hanne Gundlach Jørgensen).

Skattepenge og grunde tilbage til staten

De to forslag, som de kristne er utilfredse med, handler om tilbagebetaling af skat og konfiskering af grunde solgt af kirken:

1:
Jerusalem Kommune har besluttet, at flere kristne kirker skal betale ejendomsskat for de bygninger, som ikke bruges konkret til gudstjeneste. Kommunalpolitikerne mener, at kirkerne har undladt at betale ejendomsskat af disse bygninger. Kirkerne er nemlig kun undtaget denne skat for bygninger, som bruges til gudstjeneste – og ikke deres øvrige bygninger, som bruges til for eksempel undervisning og andre arrangementer. Nu ser det ud til, at mange kirker skylder kommunen skat, som de ikke har betalt i de sidste mange år. Der er tale om mange millioner shekel.

2:
Knesset diskuterer i disse dage et forslag, som, hvis det bliver vedtaget, vil betyde, at staten Israel kan konfiskere grunde, som kirkerne har solgt til private investorer siden 2010. Investorerne vil så få en passende erstatning. Ifølge kirken vil det dels gå ud over kirkens muligheder for at sælge grunde fremover og dels være meget uretfærdigt over for de grundejere, som har købt grunde af kirken.

 

At kirkelederne vælger at lukke selve Gravkirken er en historisk begivenhed. Sidste gang den lukkede – for en meget kort bemærkning – var for 20 år siden.

Der er dermed tale om en stor krise mellem den kristne kirke i Israel og de israelske politikere. Det kom tydeligt til udtryk, da kirkelederne foran kirken udtalte sig om beslutningen. Her sagde de, at der var tale om en chikane svarende til antisemitiske love mod jøder i Europa.

Kirken er lukket på ubestemt tid.